نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
مونو اتیلن گلایکول(MEG)

مونو اتیلن گلایکول

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

مونو اتیلن گلایکول چیست؟

مونو اتیلن گلایکول درواقع به‌عنوان ماده اولیه در تولید الیاف پلی‌استر و همچنین فرمولاسیون ضد یخ کاربرد داشته و فرمول شیمیایی آن عبارت است از CH2OH. از اصلی‌ترین کاربرد مونو اتیلن گلایکول می‌توان به استفاده گسترده از آن به‌عنوان ضد یخ و پایین آوردن نقطه انجامد تا حد خیلی زیادی در ترکیبات حاوی آب، اشاره کرد.

مونو اتیلن گلایکول یک ماده شیمیایی و ترکیب صنعتی پرکاربرد بوده که می‌توان آن را در کالاهای مصرفی مختلفی مانند ضد یخ خودرو، مایعات ترمز هیدرولیک، بعضی از جوهرهای استامپ و خودکارها، حلال ها، رنگ‌ها، فیلم‌ها، پلاستیک، مواد و محصولات آرایشی و… پیدا کرد.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کامل‌تری درباره تاریخچه مونو اتیلن گلایکول و دیگر ویژگی‌های آن در اختیار شما بگذاریم.

مونو اتیلن گلایکول چیست؟

مونو اتیلن گلایکول یک ترکیب صنعتی و آلی بوده که ازجمله ویژگی‌ها و خصوصیات آن می‌توان به خالص‌بودن، بی‌رنگ بودن، بدون بو و سمی بودن و مزه شیرین آن اشاره کرد.

از مهم‌ترین کاربرد مو اتیلن گلایکول می‌توان به استفاده به‌عنوان ضد یخ خودرو و استفاده از آن به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت پلیمرها یادکرد. این ماده قابلیت ترکیب‌شدن با مواد دیگری مانند دی اتیلن گلیکول یا پلی‌ اتیلن گلیکول را ندارد. قابل‌ذکر است که بدانید نقطه‌جوش و انجماد این ماده نسبت به غلظت آن متفاوت است.

این ماده درصورتی‌که خالص باشد، ظرفیت گرمای خاصی هم داشته و تقریباً نصف آن را آب تشکیل می‌دهد.

تاریخچه مونو اتیلن گلایکول

در سال 1859 برای نخستین‌بار شیمی‌دانی فرانسوی به نام چارلز ورتز توانست به‌وسیله فرایند صابونی کردن مونو اتیلن گلایکول MEG را تولید کند؛ بعد از آن در سال 1917 آمریکا توانست از طریق فرایند کلرهیدراسیون اتیلن، این ماده را به شکل نیمه تجاری تولید کند و پس از آن در سال 1925 برای اولین‌بار در چارلستون آمریکا واحدی عظیم و تجاری برای تولید EG بنا شد.

حدوداً تمام تولیدکنندگان دینامیت تا سال 1929 به شکلی گسترده از این ماده استفاده می‌کردند که همین موضوع باعث شد تا در سال 1953 مجوز استفاده از آن صادر شود.

نحوه تولید مونو اتیلن گلایکول

نکته‌ای که در ارتباط با تولید مونو اتیلن گلایکول لازم است بدانید، این است که این ماده از طریق هر دو اسیدها یا از طرق پایه‌ها کاتالیز می‌شود یا اینکه در دمای بالا و در PH خنثی اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که بدانید بیشترین تولید این ماده در PH خنثی یا PH اسیدی رخ می‌دهد.

تولید مونو اتیلن گلایکول درواقع با استفاده از واسطه‌ای به اسم اتیلن اکساید انجام شده که در طی فرایند تولید اکساید با آب واکنش نشان داده و MEG را تولید می‌کند.

از دیگر روش‌های جدید تولید این ماده می‌توان به استفاده گاز سنتز تولید شده از زغال‌سنگ اشاره کرد. تولید MEG در این فرایند به این شکل بوده که در ابتدای کار از اکسیداسیون کربن مونوکسید به‌وسیله واکنش با متیل نیتریت، دی متیل اکسالات به وجود آمده و بعد این ماده تولید شده به MEG تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است که بدانید ماده اولیه در این فرایند گاز سنتز و آب بوده و متانول در این فرایند ریسایکل شده تا برای تولید بیشتر متیل نیتریت مورداستفاده قرار گیرد.

کاربرد مونو اتیلن گلایکول

دامنه کاربرد مونو اتیلن گلایکول بسیار وسیع بوده و از آن در صنایع مختلفی مانند پلاستیک‌سازی، فرایند ساخت بطری‌های نوشیدنی، به‌عنوان بازدارنده هیدرات، به‌عنوان ماده‌ای خام جهت ساخت پارچه و الیاف پلی‌استر، جهت حذف بخار آب قبل از پردازش از گاز طبیعی، ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی، تثبیت‌کننده عطرها، حلال لاک‌های بدون بو، فیلم‌های بسته‌بندی، ضد یخ، خنک‌کننده سیال، انتقال‌دهنده در خطوط گاز، خنک‌کننده موتور و… استفاده می‌شود.

درواقع این ماده نقشی حیاتی در تولید فیلم پلی‌استر، تصفیه الیاف فیبر، کاغذ، چسب، چرم، جوهر چاپ، سلفون، الیاف، پلی اتیلن ترفتالات ضد یخ یا همان خنک‌کننده‌های موتور داشته و ازاین‌جهت کاربردی و حیاتی محسوب می‌شود.

خواص فیزیکی مونو اتیلن گلایکول

از خواص مونو اتیلن گلایکول می‌توان به مواردی مانند بی‌رنگ بودن، بدون بو و شفاف و همچنین حالت ویسکوزیته بالا اشاره کرد. این ماده اسیدیته نبوده و به دلیل قطبیتی که دارد می‌تواند به نسبت برابر در مواد مختلفی مانند آب، گلایکول اتر، استون و همچنین الکل‌های آلیفاتیک، تولوئن، کلروفرم، دی کلرومتان و بنزین تقریباً حل شود.

جرم مولی این ماده 62.07 گرم بر مول، دانسیته آن 1.1132 گرم بر سانتی‌متر مکعب، ویسکوزیته آن 0.00161 میلی پاسکال در ثانیه و گرانروی آن 21 سانتی پواز در دمای 20 درجه سانتی‌گراد بوده و دو کربن، شش هیدروژن و دو اکسیژن را هم در ساختار مولکولی خود جای‌داده است.

از دیگر خواص فیزیکی MEG می‌توان به نقطه ذوب آن در دمای منفی 13 درجه سانتی‌گراد و نقطه‌جوش آن در دمای 198 درجه سانتی‌گراد اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید اگر دمای مونو اتیلن گلایکول را به 111 درجه سانتی‌گراد برسانیم و شعله موجود باشد، شعله‌ور شده و اما اگر به خوی خود به دمای 398 درجه سانتی‌گراد برسد، آتش خواهد گرفت.

نحوه نگهداری مونو اتیلن گلایکول

برای نگهداری این ترکیب آلی و سمی باید آن را در دمای 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد قرار داده و آن را از عوامل آتش‌زا و در محیطی خشک و خنک همراه با تهویه مناسب نگهداری کرده و ذخیره کنید.

نگهداری و ذخیره‌کردن این ماده در کنار دارو و منابع آشامیدنی و غذایی ممنوع بوده و به این نکته توجه داشته باشید که نباید بین بازهای اکسیدکننده و عوامل اسیدی با مونو اتیلن گلایکول تماسی صورت گیرد.

برای نگهداری و ذخیره‌کردن MEG آن را در ظرف‌ها دربسته نگهداری کرده و حین کار با آن از ماسک و دستکش مخصوص استفاده کنید، چنانچه بخارات و دودهای سمی از آن نمایان شد، هرگز بوی آن را استشمام نکنید.

قیمت مونو اتیلن گلایکول

قابل‌ذکر است که بدانید عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی قیمت مونو اتیلن گلایکول تأثیر بگذارند. این عوامل عبارت‌اند از برند تولیدکننده محصول، نوع ترکیبات به‌کاررفته در تولید مونو اتیلن گلایکول، کیفیت محصول و… .

برای خرید مونو اتیلن گلایکول می‌توانید به منبع تأمین‌کننده معتبر آن یعنی سایت نویان شیمی مراجعه کرده و خریدی مطمئن از معتبرترین و بهترین منبع فروش مواد شیمیایی داشته باشید. شما همچنین می‌توانید برای مطرح‌کردن سؤالات خود و استعلام قیمت این محصول و دیگر محصولات شیمیایی با کارکنان و مشاوران خوش‌برخورد و شکیبای این سایت تماس حاصل فرمایید.

خرید مونو اتیلن گلایکول

فروشگاه اینترنتی محصولات پلیمری و انواع مواد شیمیایی نویان شیمی باسابقه درخشان و چندین ساله خود در زمینه خرید و فروش انواع مواد اولیه شیمیایی به‌ خصوص MEG مشغول به کار بوده و توانسته بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای بالاترین میزان فروش ترکیبات شیمیایی پرکاربرد و حیاتی را برای خود رقم بزند.

این سایت توانسته بهترین و با کیفیت‌ ترین محصولات شیمیایی را به فروش برساند و میزان بالای رضایت مشتریان خود را به لیست سوابق درخشان خود اضافه کند.

لازم به ذکر است که بدانید تمامی محصولات و ترکیبات شیمیایی این فروشگاه با بالاترین کیفیت و بعد از تأیید نهایی کارشناسان حرفه‌ای آن‌ها به مشتریان عزیز عرضه شده و شما مشتریان بزرگوار می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مانند قیمت، نحوه سفارش، نحوه نگهداری و رسیدن به پاسخ هرگونه سؤال دیگری، با مشاوران و کارکنان نویان شیمی تماس بگیرید.

جمع‌بندی

مونو اتیلن گلایکول ماده‌ای سمی، بی‌رنگ، بدون بو، با مزه‌ای شیرین و فرمول شیمیایی CH2OH بوده که از آن به‌عنوان ماده اولیه برای تولید الیاف پلی‌استر و همچنین به‌عنوان ضد یخ برای کم‌کردن نقطه انجام ترکیبات آبی استفاده می‌شود.

دامنه کاربرد مونو اتیلن گلایکول بسیار گسترده بوده و از آن در صنایع مختلفی مانند صنعت پلاستیک‌سازی، ساخت بطری، بازدارنده هیدرات، ساخت پارچه، ضد یخ، خنک‌کننده سیال و… استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و سودمندی در ارتباط با تاریخچه و تولید مونو اتیلن گلایکول در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

  • فروش مونو اتیلن گلایکول(MEG)
  • مونو اتیلن گلایکول پلمپ شازند اراک
  • مونو اتیلن گلایکول مارون
  • درصد خلوص 99.8٪
  • بسته بندی در بشکه های 230 کیلوگرمی

موجود در انبار تهران

جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت با کارشناسان فروش ما تماس حاصل بفرمائید.

مدیریت فروش امامی

02177093815-09129573799

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما