نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
دی متیل فرمامید

دی متیل فرمامید

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

دی متیل فرمامید چیست؟

دی متیل فرمامید که با عنوان اختصاری DMF هم شناخته می‌شود، جزو متداول‌ترین حلال‌های شیمیایی در شاخه‌های مختلف صنایع است. این ماده با فرمول شیمیایی C3H7NO، مایعی شفاف و بی‌رنگ است که بوی آن شبیه بوی ماهی است. علاوه بر این، دی متیل فرمامید به‌عنوان پوشش‌های پایه پلی‌ اورتان بر روی پارچه‌های چرمی و چرم مصنوعی به کار می‌رود.

در ادامه مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم که دی متیل فرمامید چیست؟ و بعد از آن کاربرد دی متیل فرمامید، خطرات دی متیل فرمامید و تولید دی متیل فرمامید را برای شما شرح خواهیم داد.

 

دی متیل فرمامید چیست؟

دی متیل فرمامید یکی از ترکیبات ارگانیک و رایج در صنایع است و به‌عنوان یکی از حلال‌های مهم شناخته می‌شود و در تولید طیف وسیعی از فرآورده‌های شیمیایی از آن استفاده می‌کنند.

این محصول شیمیایی به نام‌های دیگری مانند دی متیل فرم آمید، فرم دی متیل آمید و دی متیل متان آمید هم معروف است. در واقع، با کنار هم قرارگرفتن و ترکیب سه عنصر کربن با نماد شیمیایی C، هفت عنصر هیدروژن با نماد شیمیایی H، یک عدد عنصر نیتروژن با نماد شیمیایی N و یک عدد عنصر اکسیژن با نماد شیمیایی O می‌توان به دی متیل فرمامید رسید.

DMF به اسیدسولفوریک غلیظ و بخارات اسید نیتریک واکنش شدیدی نشان می‌دهد و حتی ممکن است منجر به انفجار شود. همچنین، این ماده در آب و بیشتر ترکیبات آلی حل می‌شود و همین ویژگی باعث شده که به‌صورت گسترده به‌عنوان حلال در واکنش‌های شیمیایی مورداستفاده قرار گیرد.

 

دی متیل فرمامید

دی متیل فرمامید

کاربرد دی متیل فرمامید

دی متیل فرمایید یک ماده شیمیایی با ویژگی‌های خاص است و به همین دلیل کاربردهای زیادی در شاخه‌های گوناگون دارد. در ادامه شما را با کاربردهای این ماده آشنا می‌کنیم:

 

کاربرد دی متیل فرمامید در آزمایشگاه‌ها

از دی متیل فرمامید به‌عنوان کاتالیزگر و یا ماده اولیه برای تولید واکنش‌های شیمیایی گوناگون استفاده می‌شود. برای نمونه، دی متیل فرمامید در واکنش تبدیل کربوکسیلیک اسید به اسید کلراید نقش کاتالیزگر را ایفا می‌کند.

کاربرد دی متیل فرمامید در صنعت داروسازی

دی متیل فرمامید یک حلال عالی است و باتوجه‌به این خاصیت موارد استفاده زیادی در صنعت داروسازی دارد. به‌عنوان‌مثال در تولیدداروهایی مثل کورتون و ویتامین b6  این ماده را به کار می‌برند.

کاربرد دی متیل فرمامید در صنعت پتروشیمی

آلاینده‌های تولید شده توسط پالایشگاه‌ها از جمله SO2 همیشه برای انسان‌ها و محیط‌زیست مضر هستند؛ بنابراین برای کاهش و یا حذف این گاز مضر، از دی متیل فرمامید در مسیر خروجی گاز استفاده می‌کنند. دی متیل فرمامید این گاز مضر را در خود حل کرده و از ورود آن به محیط‌زیست جلوگیری خواهد کرد.

کاربرد دی متیل فرمامید در صنعت نساجی

کاربرد این ماده شیمیایی در تولید انواع الیاف پوشاننده‌های سطوح رواج دارد. علاوه بر این، در ریسندگی نخ هم از دی متیل فرمامید استفاده می‌شود.

خطرات دی متیل فرمامید

ازآنجاکه دی متیل فرمامید یک ماده سمی است، همه افرادی که با آن سروکار دارند باید از لباس و دستکش محافظ استفاده کنند. درصورتی‌که این ماده شیمیایی با پوست بدن برخورد کند، می‌تواند موجب سوختگی پوست شود.

علاوه بر این، توصیه می‌شود افرادی که به طور دائم در مجاورت این ماده قرار دارند، از عینک محافظ و ماسک استفاده کنند.

مدت زیادی است که محققان دریافته‌اند متیل دی فرمامید یک سم قوی برای کبد است و برخورد با آن مشکلاتی مانند سردرد، ضعف، سرگیجه، درد شکم، یبوست، حالت تهوع، استفراغ و مشکلات پوستی را به دنبال خواهد داشت.

محققان آزمایشی را روی کارگران یک کارخانه نساجی که در معرض حلال‌هایی مثل DMF قرار داشته‌اند، انجام داده‌اند. در نتیجه این آزمایش‌ها مشخص شد که در تعداد زیادی از این کارگران، آنزیم‌های کبدی افزایش داشته که این مشکل یکی از نشانه‌های آسیب کبدی است. البته درصورتی‌که شخص از این شرایط خارج شده و در محیط استاندارد قرار بگیرد، طی مدت 1 تا 5 ماه به حالت عادی باز خواهد گشت.

البته از چند کارگر هم به دلیل غیرطبیعی بودن آزمایش‌ها، نمونه‌برداری از کبد انجام شد و آسیب‌هایی مشاهده شد که می‌تواند در اثر تماس با مواد شیمیایی رخ‌داده باشد.

تولید دی متیل فرمامید

تولید دی متیل فرمامید بر اساس دو فرایند انجام می‌شود:

روش اول

در روش اول و طی یک فرایند دومرحله‌ای، کربونیلاسیون متانول به متیل فرمات و سپس واکنش فرمات با دی متیل آمین رخ می‌دهد. کربونیلاسیون متانول در حضور یک کاتالیست بازی مثل سدیم متا اکسید انجام می‌شود و پس از آن، محصول با استفاده از روش تقطیر ایزوله خواهد شد.

در فرایند پیوسته تجاری واکنش دی متیل فرمات و دی متیل آمین در فشار 350 کیلوپاسکال انجام شده و دما از 110 تا 120 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و در نهایت به درصد تبدیل 90 می‌رسد. بعد از آن، مخلوط واکنش به یک راکتور وارد می‌شود که در فشار 275 کیلوپاسکال کار می‌کند و در آن واکنش کامل شده و DMF و متانول از سایر محصولات جانبی جدا می‌شوند. سپس ماده حاصل در برج تقطیر اتمسفری خالص‌سازی می‌شود.

روش دوم

در این روش، از کربونیلاسیون مستقیم dimethylamine در حضور یک کاتالیست بازی و یا یک فلز استفاده می‌شود.

به طور معمول این کربونیلاسیون در حضور متانول اتفاق می‌افتد و به حلالیت کاتالیست کمک می‌کند و کاتالیست بازی استفاده شده اغلب سدیم متا اکسید است. هرچند که ترکیبات بازی دیگری مانند پنتا اکسید و رزین‌های تبادلی آنیونی هم در این روش مورداستفاده قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

دی متیل فرمامید یا دی ام اف به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که از لحاظ حلالیت دارد، در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده را از واکنش دی متیل آمین با مونوکسید کربن در حضور یک کاتالیزور در دما و فشار پایین در یک راکتور تخصصی تهیه می‌کنند.

قیمت این محصول شیمیایی بر اساس نوع گرید مصرفی، وزن محصول، نوع دسته‌بندی، کیفیت و غیره تفاوت زیادی دارد. به‌هرحال اگر شما قصد خرید دی متیل فرمامید را دارید، می‌توانید این محصول را با قیمت مناسب از مجموعه نویان شیمی خریداری نمایید.

فروش دی متیل فرمامید(DMF)

  • دی متیل فرمامید لوکسی 190 کیلویی
  • دی متیل فرمامید عرب 200 کیلویی

موجود در انبار تهران

جهت ثبت سفارش و اطلاع از قیمت با کارشناسان فروش ما تماس حاصل بفرمایید.

مدیریت فروش امامی

09129573799-02177093815

نام محصول

قیمت

قیمت دی متیل فرمامید (DMF) چین

تماس بگیرید

قیمت دی متیل فرمامید (DMF) عرب

تماس بگیربد
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما