نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
متیل اتیل کتون(Methyl Ethyl Ketone)

متیل اتیل کتون

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

متیل اتیل کتون چیست؟

متیل اتیل کتون یک نوع حلال آلی بوده و در میان انواع مواد شیمایی با نماد MEK شناخته می‌شود، این حلال آلی که از خانواده سنتتیک به‌حساب می‌آید، به شکل مایع تولید شده و اشتعال‌پذیری بالایی داشته و آن را با فرمول شیمیایی CH3OCH2CH3 می‌شناسند.

متیل اتیل کتون (MEK) حلال انواع رنگ‌ها و رزین‌های آکریلیک بوده و در صنایع مختلف هم از آن به‌عنوان حلال استفاده می‌شود. قابل‌ذکر است که بدانید این ماده در بسیاری از منابع طبیعی و محیط‌زیست یافت می‌شود. دامنه کاربرد متیل اتیل کتون بسیار گسترده بوده و می‌تواند در صورت ترکیب‌شدن با الکل، استون و کلروفوم در تولید جوهر، چسب، اورتان و اپوکسی نقش داشته باشد.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره این ماده شیمایی و کاربردهای آن در اختیار شما بگذاریم.

 

متیل اتیل کتون چیست؟

متیل اتیل کتون (MEK) مایعی بی‌رنگ و حلال در آب بوده و بویی تند و شیرین شبیه به بوی ترکیب نعنا و استون دارد. ازآنجایی‌که این ماده قابلیت حل‌شدن در آب را دارد، به همین خاطر از آن به‌ عنوان حلال در بسیار از صنایع استفاده می‌شود.

خواص و مشخصات این ماده تا حدودی شبیه به استون بوده و در دمای بالا به جوش آمده و همچنین سرعت تبخیر بسیار کمی هم دارد. همان‌طور که گفتیم این ماده در بسیاری از منابع طبیعی و محیط‌زیست یا حتی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات‌ وجود داشته و همچنین به دو روش طبیعی و صنعتی تولید می‌شود.

ازجمله خواص ویژة این حلال آلی می‌توان به ویسکوزیته، وزن مولکولی 72.11 گرم بر مول و حجم جرمی پایین اشاره کرد. دامنه کاربرد متیل اتیل کتون بسیار گسترده بوده و از آن به‌عنوان حلال در تولید لاستیک مصنوعی، موم پارافین و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود.

 

آشنایی با کاربرد متیل اتیل کتون

متیل اتیل کتون هم مانند بسیاری از مواد شیمیایی دیگر دارای یک سری کاربرد و موارد استفاده است.

در ادامه قصد داریم تا به دامنه کاربرد متیل اتیل کتون اشاره کرده و شما را بیشتر با کاربردهای آن آشنا کنیم:

 

استفاده در پلاستیک‌های پتروشیمی

از این ماده شیمایی برای تولید لاستیک مصنوعی به‌عنوان ماده سخت‌کننده، برای تولید پلاستیک، تولید رزین و همچنین حلال در ساخت استفاده می‌شود.

 

استفاده به‌عنوان عاملی در پخت

برای تولید پلاستیک و فایبرگلاس و همچنین به‌عنوان عاملی برای پخت پلاستیک‌های فایبرگلاس و رزین‌های پلی‌استر غیراشباع از این حلال استفاده می‌شود. این ماده همچنین نقش کاتالیزور در فرایند تولید رزین‌های وینیل و پلی‌استر را ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که بدانید این ماده در واکنش با رزین سخت شده تا از حالت مایع به حالت جامد درآید.

 

استفاده در تولید رنگ، رزین و چسب

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، متیل اتیل کتون سرعت تبخیر بسیار پایینی داشته و ازاین‌جهت از آن برای تولید لاک غلط‌گیر استفاده می‌شود؛ بوی تندی که از لاک‌های غلط‌گیر استشمام می‌کنید، به‌خاطر وجود همین ماده شیمیایی است. از دیگر کاربردهای متیل اتیل کتون می‌توان به‌عنوان حلال در تولید رنگ‌ها و به جریان انداختن جوهرها اشاره کرد.

 

استفاده به‌عنوان عاملی تمیزکننده

این ماده خاصیت خورندگی طبیعی داشته و یک چربی‌گیر عالی به‌حساب می‌آید، به همین خاطر برای پارک‌کردن سطوح مختلف از چربی و رنگ از این حلال استفاده می‌کنند. از دیگر موارد استفاده این مواد شیمیایی می‌توان به قابلیت پاک‌کردن باقی‌مانده‌های چسب، گریس، خاک، رنگ، پوشش‌های قدیمی، بازسازی محصولات و… اشاره کرد.

 

استفاده جهت پیوند و ساخت

از MEK در جوشکاری و عاملی برای چسباندن پلاستیک‌هایی مانند پلی‌استایرن به یکدیگر و به‌عنوان ماده‌ای پرکاربرد برای تولید و ساخت منسوجات و موم پارافین استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این ماده می‌توان به موارد مختلفی مانند ضد یخ، داروسازی، ساخت نوار مغناطیسی، حلال برای جداکردن رزین‌های اپوکسی و رزین PVC، صنایع چوب، پوشش‌های سطحی، حلال و چربی‌زدای سطوح فلزی، حلال پلیمرها و رنگ‌دانه‌ها، به‌عنوان ماده پیش‌نیاز برای ساخت مواد اولیه، به‌عنوان تمیزکننده و گریس کننده در آزمایشگاه‌ها و به‌عنوان سیمان برای وصل کردن کیت‌ها و قطعات اشاره کرد.

 

روش تولید متیل اتیل کتون

تولید متیل اتیل کتون به دو شکل اکسیداسیون 2- بوتانول یا دهیروژناسیون 2- بوتانول در حضور کاتالیست روی، برنز یا مس انجام شده و از این روش برای مقیاس صنعتی استفاده می‌شود.

کارخانه‌ها هر ساله حدود 700 کیلوگرم از این ماده را تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که بدانید روش‌های دیگری هم برای تولید این ماده شیمیایی وجود دارد، اما این روش از دیگر روش‌ها رایج‌تر و کاربردی‌تر است.

 

تفاوت استون با متیل اتیل کتون

برای اینکه به تفاوت استون با متیل اتیل کتون اشاره کنیم، لازم است که بدانید این دو ماده کاربردهای شبیه به هم بسیاری زیادی دارند و از هر دوی آن‌ها برای تمیزکردن رزین‌ها، جداکردن پوشش‌های پخته نشده و تمیزکردن پمپ و تجهیزات دیگر استفاده می‌شود.

تنها تفاوت متیل اتیل کتون با استون این است که MEK کمی از استون خشن‌تر بوده، اما بااین‌حال باز هم عدة زیادی این ماده خشن را امن‌تر و بی‌خطرتر از استون می‌دانند.

 

تولیدکنندگان برتر متیل اتیل کتون

نحوه ساخت و تولید متیل اتیل کتون طبق استانداردهایی خاص پیش می‌رود، اگرچه این استانداردها خیلی پیچیده نیستند، اما بااین‌حال باید تمامی فرایند تولید در مسیر درستی اجرا شوند. ازجمله مهم‌ترین و برترین کشورهای تولیدکننده این ماده شیمیایی می‌توان به چین، هند، آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، ژاپن، تایوان و بلژیک اشاره کرد.

 

نکات مهم هنگام خرید متیل اتیل کتون

در هنگام خرید متیل اتیل کتون باید به فاکتورهای مهم زیادی دقت داشته باشید که ازجمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به قیمت و کیفیت اشاره کرد. قابل‌ذکر است که بدانید خریدن این ماده بسیار به‌صرفه‌تر از دیگر حلال‌ها بوده و برای خرید آن ابتدا باید سایتی مطمئن و معتبر مانند نویان شیمی را انتخاب کرده و سپس مواردی مانند شرایط حمل‌ونقل، استانداردهای مورداستفاده در ساخت این حلال، درصد خالص‌بودن آن و برند تولیدکننده این ماده را برای خرید خود لحاظ کنید.

 

حمل‌ونقل متیل اتیل کتون به چه صورت است؟

برای حمل‌ونقل این ماده شیمیایی مانند بسیاری از مواد شیمایی دیگر باید یک سری شرایط خاص را در نظر داشت و آن‌ها را رعایت کرد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

  • این ماده در حمل‌ونقل عادی پایدار است.
  • برای نگهداری آن باید از ظرف مناسبی استفاده کنید.
  • به نوع بسته‌بندی این محصول باید دقت شده و آن را قوی و محکم بسته‌بندی کرد.
  • این ماده شیمیایی را در فضایی با تهویه مناسب، دور از گرما و تابش مستقیم نور خورشید، دور از حرارت بالا و همچنین دور از شعله‌های آتش نگهداری کنید.
  • نگهداری از این حلال باید در ظرف‌های دربسته صورت گیرد.

جمع‌بندی

متیل اتیل کتون مایعی بی‌رنگ و با بویی شیرین و تند؛ مانند استون بوده که ازآنجایی‌که در آب حل می‌شود، از آن به‌عنوان یک حلال در صنایع مختلف استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم این ماده شیمایی در دمای بسیار بالا جوش آمده و همچنین سرعت تبخیر بسیار کمی دارد، به همین خاطر اصلی‌ترین کاربرد متیل اتیل کتون را می‌توان تولید لاک غلط‌گیر دانست.

اما دامنه کاربرد این ماده بسیار وسیع بوده که در این مقاله تمامی آن‌ها را برای شما شرح دادیم.

اگر برای صنایع و مشاغل مختلف به دنبال یک حلال آلی هستید، ما MEK را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید آن را با بهترین برند، کیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت از سایت معتبر و پر‌طرف‌دار نویان شیمی به‌صورت آنلاین و اینترنتی و کاملاً تضمینی خریداری کنید.

  • فروش متیل اتیل کتون(MEK)
  • فروش متیل اتیل کتون چین و تایوان

بسته بندی در بشکه ها 165 کیلوگرمی

موجود در انبار تهران

جهت ثبت سفارش و استعلام قیمت تماس حاصل بفرمایید.

مدیریت فروش خانم امامی

02177093815-09129573799

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما