نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
متانول

متانول

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

متانول چیست؟

متانول (متیل الکل) یک ماده شیمیایی بسیار مفید است و در صنایع مختلف و همچنین زندگی روزمره ما کاربرد زیادی دارد. شاید بتوان گفت امروزه زندگی بدون این ماده تا حدودی مختل می‌‌شود؛ اما آیا از کاربردها و همچنین خطرات آن اطلاع دارید؟

اگر قصد استفاده از الکل صنعتی را دارید، باید تمام نکات ضروری در مورد آن را نیز بدانید. در این مقاله ما به طور کامل و دقیق تمام اطلاعات لازم در مورد مشخصات، نحوه تولید، کاربردها، تفاوت آن با اتانول و همچنین نکات ایمنی استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

متانول چیست؟

متانول نوعی الکل است و بیشتر از گاز طبیعی ساخته می‌شود. این ماده بی‌رنگ، قابل اشتعال و در دماها و فشارهای معمولی مایع است. متانول برخلاف اتانول خوراکی نیست و منجر به کوری، آسیب عصبی و همچنین آسیب به سیستم عصبی می‌شود.

این نوع الکل چوب در تولید مواد شیمیایی و ساخت الیاف پلی‌استر، پلاستیک‌های اکریلیک و انواع داروها، و همچنین به عنوان افزودنی در بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در دمای 64.96 می‌جوشد و در دمای 93.9- نیز یخ می‌زند. در جدول زیر بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

ماده

متانول

فرمول شیمیایی

CH3OH

جرم مولکولی

g/mol32.04

دانسیته

kg/m³ 792

نقطه جوش

° C64.7

نقطه ذوب

° C97.6 –

فشار بخار

kPa13.02

شکل ظاهری

مایع بی‌رنگ

PKa

15.5

بررسی تاریخچه متانول

جالب است بدانید مصریان باستان در آن زمان از ترکیبی از مواد که متانول نیز در آن وجود داشت، برای مومیایی کردن اجساد استفاده می‌کردند. اما به طور رسمی اولین بار متانول را رابرت بویل در سال 1661 جداسازی کرد؛ آن زمان این ماده به نام روح پیروکسیلیک شناخته شده بود.

پس از آن دو شیمی‌دان به نام‌های Jean-Baptiste Dumas و Eugene Peligot در سال 1834 ترکیب اصلی آن را مشخص کردند. آن دو نام این ماده را به دلیل استخراج از چوب به «متیلن» تغییر دادند.

در سال 1840 این کلمه به «متیل الکل» تغییر داده شد و در سال 1892، مجموعه بین‌المللی نام‌گذاری مواد شیمیایی، کلمه «متانول» را برای این ماده اعلام کرد. پس از چند سال دو شیمی‌دان آلمانی به نام آلوین میتاش و ماتیاس پیر، ابزار مخصوصی برای تبدیل گاز سنتز به متانول تولید کردند؛ دقیقا در 12 ژانویه 1926 اختراع آن‌ها ثبت شد.

در سال 1952 میتسوبیشی گاز شیمیایی اولین شرکت ژاپنی بود که با موفقیت، گاز طبیعی را به متانول سنتز کرد. در دهه 1970، ظرفیت تولید این ماده افزایش یافت و امروزه در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متانول چگونه تولید می‌شود؟

این ماده در گذشته از تقطیر چوب ایجاد می‌شد؛ اما در روش مدرن، کاتالیزور در تولید متانول کاربرد دارد. در این روش گاز مونوکسید کربن و هیدروژن به صورت مستقیم و در حضور کاتالیزور ترکیب می‌شوند و متانول به وجود می‌آید.

در حال حاضر گاز طبیعی بیشترین و اقتصادی‌ترین منبع برای تولید الکل صنعتی است؛ اما مواد اولیه دیگری نیز در این زمینه کاربرد دارند. برای مثال در چین برای ساخت متانول از زغال سنگ استفاده می‌شود. به طور کلی تهیه این ماده 7 مرحله اصلی زیر را دارد:

  1. آماده کردن خوراک
  2. ایجاد گاز سنتز
  3. تراکم گاز سنتز شده
  4. سنتز متانول
  5. تصفیه مردن متانول
  6. سیستم بخار
  7. ذخیره و بارگیری کردن

متانول در چه مواردی کاربرد دارد؟

به طور کلی متانول در زندگی روزمره ما جریان و کاربردهای بسیار زیادی دارد. در بخش زیر تعدادی از موارد مصرف آن را بررسی می‌کنیم.

متانول یک حلال صنعتی

متانول در درجه اول به عنوان یک حلال صنعتی برای تولید جوهر، رزین، چسب و رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این به عنوان یک حلال در ساخت مواد و محصولات دارویی مهمی مانند کلسترول، استرپتومایسین، ویتامین‌ها و هورمون‌ها نیز کارایی دارد.

کاربرد متانول به عنوان ضد یخ

متانول خواص شیمیایی دارد که نقطه انجماد مایعات بر پایه آب را کاهش و نقطه جوش آن‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل از متانول به عنوان ضد یخ استفاده می‌کنند. علاوه بر این متانول در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق می‌شود و نقطه انجماد آب را در حین انتقال نفت و گاز کاهش می‌دهد.

کمک به سوخت و ساز غذا

الکل صنعتی در بسیاری از غذاها مثل میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. متانول غذایی به تنظیم فعالیت ژن انسان، و در سیستم گوارش انسان به متابولیسم غذا کمک می‌کند.

کاربرد متانول در سوخت

تقریبا 45 از کل متانول جهان در مصارف مربوط به انرژی مصرف می‌شود؛ از مهم‌ترین کاربردهای آن استفاده در سوخت خودرو و قایق است. این ماده همچنین با بنزین ترکیب می‌شود و سوخت کاربردی به نام متیل بوتیل اتر را می‎‌سازد که انتشار کمتری نسبت به بنزین دارد.

الکل چوب در بیودیزل نیز کاربرد دارد؛ بیودیزل نوعی سوخت تجدیدپذیر است که از چربی‌های گیاهی یا حیوانی ساخته می‌شود و جایگزینی برای سوخت معمولی نیز است.

کاربرد متانول در رنگ

متانول برای پاک کردن رنگ‌های لاتکس نیز کاربرد دارد؛ برای این کار حلال باید چند دقیقه روی رنگ بماند، می‌توانید با یک پارچه خیس نیز این کار را انجام دهید. استفاده از این ماده برای پاک کردن فلز، چوب و شیشه‌های رنگ شده مناسب است؛ اما پلاستیک را نرم می‌کند.

یخ‌زدایی شیشه‌های جلو اتومبیل

از الکل چوب در گذشته به عنوان ضد یخ برای یخ‌زدایی شیشه‌های ماشین استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر به دلیل خطرات آن انجام این کار ممنوع شده است.

همان‌طور که می‌بینید متانول کاربردهای فراوانی دارد؛ اما خیلی از افراد متأسفانه آن را با اتانول اشتباه می‌‎گیرند و در برخی از موارد این موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌کند. در بخش زیر تفاوت‌های اصلی این دو ماده را برایتان توضیح می‌دهیم.

متانول و اتانول چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

باید بدانید اتانول حلال مایع شفاف، بی‌رنگ و انفجاری است و بوی مشخصی نیز دارد. با سوختن اتانول یک شعله آبی بدون دود به وجود می‌آید که گاهی اوقات در نور معمولی نیز قابل مشاهده نیست.

متانول خصوصیات مشابه اتانول دارد با این تفاوت که پس از سوختن، شعله سفید درخشانی تولید می‌کند. در جدول زیر بیشتر با تمایزهای آن‌ها آشنا می‌شوید.

خواص

اتانول متانول

فرمول شیمیایی

اسکلت کربنی آن حاوی گروه اتیل است.

یک گروه متیل در ستون فقرات کربن خود دارد.

اسیدیته

در مقایسه با آب، اسید ضعیف است.

در مقایسه با آب، اسید قوی است.

ویژگی‌ها

منفجره، فرار، دارای بوی قوی و منحصربه‌فرد

منفجره، فرار، دارای بوی قوی و منحصربه‌فرد

نحوه تولید ایجاد اتانول از تخمیر ذرت

تولید از محصولات غذایی فراوری شده مصنوعی

اگر با وجود اطلاع از تمام این تفاوت‌ها، باز هم نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، از کارشناسان ما در تیم نویان شیمی کمک بگیرید؛ آن‌ها به صورت تخصصی در این زمینه به شما مشاوره می‌دهند.

در ضمن حواستان باشد برای استفاده از متانول حتماً تمام نکات مراقبتی زیر را در نظر بگیرید؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد.

نکات ایمنی ضروری در استفاده از متانول

لطفاً در هنگام کار با متانول تمام نکات مراقبتی زیر را جدی بگیرید.

  • ظرف‌های متانول را هرگز در کنار شعله، گرما و همچنین مواد ناسازگار قرار ندهید.
  • حتماً در محل نگهداری این ماده تهویه قوی و مناسبی قرار دهید.
  • حتماً از تجهیزات حفاظتی و ایمنی استفاده کنید.
  • از تماس آن با چشم، لباس و پوستتان خودداری کنید.
  • بخارهای الکل صنعتی را استشمام نکنید.
  • حتماً پس از کار با این ماده، دست‌های خود را بشویید.
  • ظروف الکل صنعتی حتی پس از خالی شدن نیز خطرناک هستند؛ بنابراین مواظب آن‌ها باشید.
  • مکان ذخیره این ماده را خشک و خنک نگه دارید.
  • ظرف‌ها را به‌صورت عمودی و دربسته نگه دارید.

تمام این نکات بسیار مهم هستند؛ بنابراین هیچ‌کدام از آن‌ها را سرسری نگیرید، در غیر این صورت با عواقب جدی روبه‌رو خواهید شد. یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه متانول، خرید آن از مکان‌های بسیار معتبر است. در بخش زیر در این مورد برایتان توضیح می‌دهیم.

نویان شیمی معتبرترین تأمین‌کننده متانول در سراسر ایران

مجموعه نویان شیمی از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌های انواع محصولات شیمیایی است و در زمینه فروش متانول بهترین کیفیت را به مشتریان خود عرضه می‌کند. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن میزان متانول مورد نیازتان را تهیه می‌کنند و به شکلی کاملاً امن و سالم به دستتان می‌رسانند.

کارشناسان ما از افراد خبره‌ و متخصصی تشکیل شده‌‌اند و بهترین راهنمایی‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند؛ بنابراین اگر در زمینه خرید متانول نیاز به راهنمایی و مشورت دارید، با آن‌ها در ارتباط باشید.

نکات پایانی در مورد الکل صنعتی

در این مقاله ما تمام اطلاعات لازم در مورد الکل صنعتی را برایتان توضیح دادیم. در انتها توصیه حتماً از منابع معتبر آن را تهیه کنید و از کیفیت بالای آن نیز مطمئن شوید.

تیم نویان شیمی از بهترین مجموعه‌ها در زمینه فروش متانول است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنم حتماً از مشاوره‌های تخصصی مشاوران ما در نویان شیمی استفاده کنید.

تجربیات و نظرات خود در مورد مصرف متانول را در بخش زیر برای ما بنویسید و این مقاله مفید و کاربردی را برای افرادی که قصد خرید این ماده را دارند نیز بفرستید.

  • فروش متانول پتروشیمی شیراز، زاگرس، کاوه
  • فروش متانول به صورت حواله و بشکه شده
  • موجود در انبار تهران

جهت ثبت سفارش و آگاهی از قیمت  تماس حاصل بفرمائید.

مدیریت فروش امامی

02177093815-09129573799

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما